Porady > Zdrowie i uroda >Choroby 

Jak leczyć naderwany mięsień?

Napisane przez milosz 1323 dni temu Choroby| mięśnie naderwany mięsień
     Uprawiając sport zarówno rekreacyjnie jak i wyczynowo łatwo nabawić się najróżniejszych kontuzji. Jedną z nich jest naderwanie włókien mięśniowych, które spowodowane jest zbytnim rozciągnięciem włókien, przez co w słabszych miejscach ulegają one naderwaniu.

Objawy naderwania mięśnia.

     Objawem, którego nie da się przeoczyć jest przede wszystkim , zwłaszcza podczas uciskania na uszkodzone miejsce. W uszkodzonym miejscu często powstaje bolesne zagłębienie. Czasami można także wyczuć guzowate zgrubienie powyżej i poniżej miejsca zranienia. Naderwanemu mięśniowi może towarzyszyć widoczny na skórze krwawy wylew.

Przyczyny.

     Przyczyny są oczywiste i zna je każdy kto uprawia sport. Przede wszystkim jest to zbytnie przeciążenie mięśni na przykład podczas forsownego treningu, albo gdy po dłuższej przerwie zbyt gwałtownie rozpoczynamy ćwiczenia itp. Naderwany mięsień może być też spowodowany ciosem w mocno napięty mięsień. Spotykane jest to zwłaszcza w sportach kontaktowych np. boksie.

Jak leczyć naderwany mięsień?

     Aby uraz mógł jak najszybciej się zagoić powinniśmy zacząć działać od razu gdy tylko zorientujemy się, że coś jest nie tak.

  • Jeśli uraz dotyczy ręki albo nogi to wysoko unosimy zranioną kończynę, a w zranione miejsce przykładamy zimny okład. Nie można jednak przykładać lodu bezpośrednio na skórę, ale najlepiej owinąć go w czystą ściereczkę, chusteczkę itp. Takie leczenie zimnem powinno się stosować przez 24 godziny, dzięki czemu może się udać ograniczenie rozmiarów krwawego wylewu. Po tym czasie stosujemy na przemian okłady zimne i ciepłe.

  • Pomagają także okłady z arniki górskiej, a także maści, kremy albo żele zawierające w składzie arnikę.

  • Na silny ból pomocne będą leki przeciwbólowe zawierające w swym składzie ibuprofen. Poza bólem zmniejszają także stan zapalny.

  • Przez kilka dni lepiej się nie przemęczać ale dbać, by naciągnięty mięsień nie był nadwyrężany. Żeby mięsień mógł się szybko zregenerować trzeba unikać zbędnego ruchu i pozwolić sobie na odpoczynek.

  • Kiedy ból zacznie ustępować możemy bardzo powoli rozciągać mięsień. Wszelkie gwałtowne ruchy są zdecydowanie niewskazane, gdyż wówczas uraz może się powtórzyć. Bardzo pomocny jest także pobyt w jacuzzi albo w wannie z hydromasażem. Taka wodna terapia rozluźnia mięśnie i pomaga w ich szybkiej regeneracji.

     Zanim jednak naciągnięty mięsień odzyska stu procentową sprawność minie trochę czasu. Dlatego też powrót do sportu powinien być stopniowy, poczynając od bardzo lekkiego treningu, nie przeciążającego uszkodzonego mięśnia. Zawsze trzeba też pamiętać o rozgrzewce, dzięki której możemy zupełnie uniknąć kontuzji w przyszłości.