Porady > Zdrowie i uroda >Leczenie 

Jak leczyć, eliminować skurcze mięśni? Jak im zapobiegać?

Napisane przez milosz 1373 dni temu Leczenie| skurcz mięśnie miesień
     Skurcze mięśni to bardzo bolesne zjawisko. Skurcz to ogólnie rzecz biorąc nagły przykurcz grupy mięśni lub też pojedynczego mięśnia. To zjawisko dość powszechne, z którym musi borykać się mnóstwo osób. Istnieją pewne sytuacje, w których wystąpienie skurczu jest najbardziej prawdopodobne. Z pewnością można do nich zaliczyć intensywny wysiłek fizyczny, kiedy mięśnie po prostu się męczą. Czasami pojawiają się także w sytuacjach, kiedy mięśnie są przez długi okres czasu w jednej pozycji, najczęściej doświadczamy tego podczas snu.

     Najczęściej jednak z problemem skurczów borykają się właśnie sportowcy, którzy uprawiają dane sporty wyczynowo i poświęcają im całe swoje życie. Takie osoby doskonale zdają sobie sprawę z tego, że taki skurcz mięśnia może zaprzepaścić wszystkie przygotowania do danych zawodów. Dlatego sportowcy znają metody, które pozwalają na pozbycie się skurczu, a także sposoby, dzięki którym można im nawet zapobiegać.

     Najczęstszą przyczyną bolesnych skurczy mięśni jest bardzo duża utrata sodu oraz wszelkiego rodzaju płynów ustrojowych. Sód jest bardzo ważnym pierwiastkiem, którego zadaniem jest inicjowanie sygnałów, które występują w komórkach nerwowych. Jeśli w organizmie są zbyt małe wartości tego pierwiastka może to nas doprowadzić do skurczów mięśni, najczęściej właśnie podczas intensywnego wysiłku. W warunkach tego niedoboru nawet bardzo niskie obciążenie mięśni może prowadzić do powstawania skurczów.

     Zapobieganie skurczom jest niezwykle istotnym procesem, dlatego warto poznać podstawowe zasady, które znacznie nam to ułatwią. Przede wszystkim wskazane jest, by spożywać bardzo dużo płynów. Jeśli więc czeka nas intensywny wysiłek fizyczny, pamiętajmy o odpowiednim nawodnieniu naszego organizmu. Ważne jest także bieżące uzupełnianie sodu. Można tu uczynić za pomocą napojów energetycznych, w których sód jest obecny. Składniki mineralnego z naszego organizmu są usuwane przede wszystkim razem z potem. Jeśli więc po długotrwałych ćwiczeniach, dużo się spociliśmy, pozwólmy odpocząć mięśniom, nie forsując ich zanadto i uzupełnijmy poziomy sodu oraz płynów ustrojowych. Właśnie takie działania są najbardziej skuteczne, jeśli chodzi o zapobieganie bolesnym i uciążliwym skurczom mięśni.

     Bardzo dobrym sposobem, który może eliminować skurcze mięśni jest sam wysiłek fizyczny. Nie chodzi tu jednak o wyczynowe uprawianie sportu, ale o regularne ćwiczenia, które pozwolą zachować dobrą kondycję oraz zdrowie. Jeśli będziemy chociaż kilka minut dziennie poświęcać na rozciąganie mięśni pozwoli nam to uniknąć dolegliwości w przyszłości. Kluczową kwestię stanowi także rozgrzewka przed podjętym wysiłkiem fizycznym. Wiele osób to lekceważy lub też za bardzo wierzy w swojej umiejętności, co potem skutkuje pojawieniem się skurczów. Jeśli więc regularnie będziemy ćwiczyć, a przed ćwiczeniami się rozgrzewać, istnieje spora szansa, że te dolegliwości mięśni nie będą nas dotyczyć. Najgorsze co możemy zrobić to podjęcie nagłego i dużego wysiłku fizycznego bez odpowiedniego przygotowania. Tak naprawdę wystarczy spacer lub też wybranie roweru zamiast samochodu. Dzięki temu, nasze mięśnie będą w dobrej kondycji, a my sami na tym sporo skorzystamy, co odbije się też pozytywnie na naszej formie w przyszłości.

     Jeśli mimo podjętych działań zapobiegawczych nie zdołaliśmy uniknąć skurczu, należy zrobić wszystko, by pozbyć się go w krótkim okresie, by nie nastawiać siebie na dalszy ból. Przede wszystkim należy wykonać rozciąganie. To właśnie dzięki tej metodzie, skurcze mogą samoistnie zniknąć. Należy wyprostować nogę, w której dopadł nas skurcz, a następnie schylić się i podciągnąć palce u stóp do góry.

     Kolejną metodą pozbycia się skurczu jest masaż mięśnia. Należy lekko uciskać mięśnie, w których wystąpił skurcz, a następnie masować całą nogę. Pomocne mogą okazać się także gorące okłady lub też kąpiel w ciepłej wodzie. Ciepło pozwoli bowiem na szybsze krążenie krwi. Niektórzy sugerują nawet, że przed intensywnym treningiem warto wziąć ciepłą kąpiel, aby uniknąć skurczów podczas samego wysiłku. Wskazane jest spożywanie dużych ilości wapna. Można to robić za pomocą specjalnych preparatów rozpuszczalnych w wodzie lub też jedząc produkty bogate w wapń, takie jak ser, jajko, mleko, jogurty czy sardynki.

     Oprócz wapnia ważnym czynnikiem, który może skutecznie zmniejszać powstawanie skurczów jest potas. Można go znaleźć w bananach, ziemniakach, suszonych owocach. Postarajmy się jeść te produkty w większych ilościach. Po intensywnym treningu najlepiej sięgnąć po banana, który pozwoli uzupełnić niedoboru tego składnika mineralnego. Istnieje także bardziej radykalna metoda, która jest stosowana przede wszystkim przez sportowców. Mianowicie polega ona na tym, że w mięsień, w którym wystąpił skurcz należy wbić igłę lub też agrafkę. Dzięki temu mięsień bardziej się rozgrzewa, a skurcz szybciej znika. Jednak ta metoda powinna być stosowana jedynie w skrajnych przypadkach, kiedy wszystkie inne zawiodły. Nieumiejętne nakłucia mogą bowiem spowodować tylko ból, a nie pozwolą pozbyć się skurczu mięśnia.