Porady > Motoryzacja >Samochody 

Jaki olej do silnika wybrać?

Napisane przez WalterP 1613 dni temu Samochody| auto samochód samochody olej silnik
     Wydawać by się mogło, że do samochodu wystarczy wlać benzynę i jechać. Niestety tak nie jest. Aby wszystko sprawnie działało, niezbędna jest odpowiednia ochrona silnika przy wysokim współczynniku tarcia między jego elementami. Aby silnik się nie zatarł, niezbędny jest specjalny olej, który należy co jakiś czas (określone w książeczce serwisowej samochodu) wymieniać. Zatem, co lać do silnika, by ten zachował swoje właściwości przez długi czas i nie trzeba było zbyt szybko go remontować?

     Na rynku są dostępne przede wszystkim trzy najpopularniejsze rodzaje olejów silnikowych. Który należy wybrać do swojego samochodu? Przede wszystkim należy kierować się zaleceniami producenta. Oczywiste jest to, że każdy producent samochodu ma podpisaną umową z inną firmą olejową, np. Renault z Elfem czy Toyota z Castrolem bądź Mobile One. Jednak nie musimy stosować zawsze tę samą markę. Należy się jednak trzymać produktów tej samej klasy, wykonanych z podobnych komponentów do naszego rodzaju silnika.

     Oleje mineralne są już co raz rzadziej używane w samochodach. Głównie ze względu na ich wysoką lepkość, przez co gorzej docierają do zakamarków silnika, narażając całą jednostkę na większe tarcie. Oleje mineralne gorzej znoszą niskie temperatury, co przy mrozach może skutecznie unieruchomić nasz samochód. Mieszanki mineralne stosuje się przede wszystkim w samochodach starego typu o dużym przebiegu, gdzie nigdy wcześniej nie był stosowany olej syntetyczny. Oleje mineralne, które można jeszcze dostać na rynku, to na przykład Castrol Magnatec, Platinum Classic czy Shell High Milage.

     Następną grupą są oleje półsyntetyczne. Jest to nowszy rodzaj olejów mineralnych, a jeszcze nie produkowanych w najnowszej technologii – syntetycznej.

     I na końcu, oleje stosowane właściwie już we wszystkich samochodach nowego typu – oleje syntetyczne. Charakteryzują się one niską lepkością, dzięki czemu doskonale smarują każdy element silnika. Podczas spalania, olej odpowiednio „zbija się” w cząsteczki dzięki czemu filtry łatwo je wyłapują, zmniejszając zanieczyszczenie powietrza. W końcu, są też dużo bardziej odporne na mrozy. Najbardziej znanymi markami olejów syntetycznych są Castrol Edge, Shell Helix Ultra, Mobil SuperSyn czy oleje Platinum bez dodatkowej nazwy.

     Na koniec jeszcze kilka ważnych uwag – po pierwsze, nie wolno używać olejów syntetycznych w silnikach, gdzie stosowany był do tej pory olej mineralny. Ze względu na to, że nowe oleje posiadają środki czyszczące silnik, co spowodowałoby rozpuszczenie starych osadów mineralnych, które mogłyby zatkać silnik. Poza tym, stare uszczelki i elementy silnika nie są przystosowane do nowoczesnych składników olejów. Jeżeli musimy już łączyć oleje, to tylko syntetyczny z innym syntetycznym bądź półsyntetykiem.

     Pozostaje jeszcze kwestia oznaczeń. Została przyjęta standaryzacja opisu olejów, przez co łatwo wybrać odpowiedni olej spośród kilku producentów. Na opakowaniach znajdziemy, na przykład takie oznaczenie – 5W/40. Jest to tak zwany indeks lepkości. Skala „W” oznacza charakterystykę w warunkach zimowych, czyli temperaturę, przy której olej już jest zbyt gęsty. I tak 0W to przedział -35do -30 st. C, 5W to -30 do -25 stopni, 10W -25 - -20, aż do 25W, czyli od -10 do 0 st. C. Drugi człon to natomiast swoista wytrzymałość oleju w wysokich temperaturach rzędu 100 – 150 st. C i zawiera się on w przedziale od 20 do 60 co dziesięć.

     Oleje syntetyczne zawierają się w przedziale od 0W do 10W (czyli od -35 – -30 st. C do -25 - -20 st. C.), półsyntetyczne oznaczane są też często poprzez indeks 10W, natomiast mineralne to indeks od 15W w górę.

     Po przejechaniu znacznej ilości kilometrów, przy większym zużyciu paliwa można wlać olej o większej lepkości, co pozwoli lepiej „zapchać” pewne ubytki w silniku.

     Należy także pamiętać o stosowaniu markowych olejów, jak na przykład Castrol, Mobil, Elf, Platinum czy Shell. Oleje gorszej klasy mogą zaszkodzić naszemu silnikowi i narazić na niechciane wydatki przeznaczone na kosztowny remont silnika, a tego z pewnością chcielibyśmy uniknąć.


Komentarze

comment-avatar
sparky
113 dni temu
wymienione oprócz tego że są markowe są też najbardziej reklamowane - a są przecież też takie oleje jak motul, gulf czy valvoline - po prostu kto co lubi ;)

www.olejeismary.blogspot.com
Ocena: 0   up down