Trial. Co to jest? Jak zacząć uprawiać.

Trial rowerowy pojawił się w latach 80. XX wieku. Główną inspiracją do jego powstania był trial motocyklowy. Rozwój wspomnianej konkurencji kolarskiej przypadł na przełom lat 80. i 90.

Inspiracją tla twórców trialu była forma rozrywki właściwa dla motocykli. Polacy od lat znajdują się w światowej czołówce. Trial rowerowy polega na pokonaniu wyznaczonej trasy, gdzie znajdują się naturalne lub sztuczne przeszkody. Mogą mieć one formę korzeni drzew, skał, stromych zboczy, strumienia czy betonowych kręgów lub samochodów. Odcinki posiadają 60 – 70 m długości i od 1 m szerokości.

Zasady trialu

Przed rozpoczęciem zawodów ustala się elementy roweru mogące mieć styczność z przeszkodą i podłożem. Gdyby spojrzeć na regulaminy większości turniejów można zaobserwować, że najczęściej ustala się wyłącznie opony, albo opony razem z pedałami i osłonńą łańcucha.

Reguły trialu są nieubłagane. Dotknięcie podłoża lub przeszkody inną częścią roweru, jak również podparcie się nogą powoduje naliczenie punktów karnych. W rezultacie wygrywa ten, kto posiada jak najmniej punktów karnych.

Specjalny rower

trialRowerowy trial może być uprawiany wyłącznie na specjalnym rowerze trailowym. Charakteryzuje się on bardzo niską wagą wynoszącą maksymalnie 7 kg. Posiada wyjątkowo wysoką wytrzymałość. Jego konstrukcja jest wzorowana na modelu górskim i BMX. Rower wykorzystywany do uprawiania trialu nie posiada siodełka, przerzutek i amortyzatorów. Rama jest bardzo niska. Koła posiadają średnicę równą 20 lub 26 cali.

Trial motocyklowy

Trial motocyklowy był chronologicznie pierwszy i stał się inspiracją dla twórców trialu rowerowego. Zasady wspomnianej dyscypliny sportów motocyklowych są zatem podobne do reguł rządzących trialem rowerowym. Polega on na przejechaniu lekkim motocyklem po trasie usianej przeszkodami. Podobnie jak w przypadku trialu rowerowego za dotknięcie częścią motocykla lub ciała podłoża bądź przeszkody są naliczane punkty karne.