Centrala telefoniczna. Jaką wybrać? Czym się kierować przy zakupie?

     Przed zakupem należy oszacować wielkość systemu, czyli przewidzieć ile stanowisk telefonicznych i linii miejskich ma zostać podłączonych, a także jak duże powinny być możliwości rozbudowy systemu w przyszłości. Do wyboru mamy system analogowy, cyfrowy i IP. Systemy analogowe nie są już praktycznie stosowane. Warto zdecydować się więc na system cyfrowy lub IP. System IP jest znany także jako Serwer Telekomunikacyjny, który instaluje się na sieci komputerowej. Sieć LAN jest wtedy wykorzystywana, jako okablowanie dla telefonów. Nie trzeba ponosić kosztów wykonania osobnego okablowania telefonicznego, co jest dużym plusem. Możliwości jakie daje Serwer Telekomunikacyjny są takie same co możliwości systemu cyfrowego. Dodatkowe zalety systemu IP to łatwość użycia i mobilność.

     Kolejnym etapem jest wybór dostawcy, przy którym należy zachować ostrożność. Do wyboru są linie telefoniczne analogowe, ISDN i VoIP. Godne polecenia są linie VoIP. Obecnie wiele firm decyduje się na przechodzenie z linii cyfrowych (ISDN) na linie VoIP. Przy wyborze dostawcy pod uwagę warto wziąć jakość połączeń. Warto wybrać takiego dostawcę, który zagwarantuje nam wysoką jakość transmisji głosu, nawet jeżeli ceny połączeń są nieco wyższe.

     Przy wyborze centrali warto wziąć pod uwagę także producenta. Do wyboru mamy producentów polskich, których zaletą jest dobra znajomość lokalnego rynku i naszych potrzeb, a także producentów zagranicznych. Godne polecenia są między innymi japońskie centrale NEC. Choć są dostępne w Polsce od niedawna, to zasługują na uwagę ze względu na dobrą cenę jak na tak wysoką jakość i zastosowanie najnowszych technologii. Zanim wybierze się ofertę centrali, najlepiej wybrać kilka najlepszych i porozmawiać z doradcami technicznymi.