Przejedzenie i niestrawność. Jak ich uniknąć w świątecznym okresie?

Smażony karp, pierogi z kapustą i grzybami oraz słodkie wypieki są uciechą dla duszy, ale prawdziwą zmorą dla ciała, a dokładniej mówiąc dla naszego układu pokarmowego.

Po dwóch dniach objadania się świątecznymi potrawami, albo jeszcze w trakcie mogą pojawić się przykre i uciążliwe dolegliwości wynikające z przejedzenia i zbytniego obciążenia układu pokarmowego. Potrawy wigilijne i świąteczne same w sobie nie są zbyt zdrowe, ale święta są raz w roku, więc możemy sobie na nie pozwolić. Poniżej przedstawiamy proste porady, które pozwolą uniknąć nieprzyjemnych dolegliwości ze strony układu trawiennego.

Estetyka podania

Piękne nakrycie i estetycznie podane potrawy oddziałują na ośrodek w mózgu odpowiadający za wydzielanie soków trawiennych i śliny. Im ich więcej, tym lepiej układ pokarmowy poradzi sobie ze strawieniem zjedzonego pokarmu. Pomożesz żołądkowi, jeśli będziesz dokładnie żuć i gryźć pożywienie. Staranne rozdrobnienie pokarmu skutecznie zapobiega przejedzeniu. Mózg otrzymuje sygnał o zaspokojeniu głodu po upływie kilkunastu minut. Szybkie spożywanie posiłków sprzyja więc przejadaniu i nadmiernemu obciążeniu układu trawiennego.

Zasiadamy do stołu

Jednym z błędów popełnianych nie tylko w święta jest spożywanie posiłków na stojąco, albo w biegu. Zasiadaj do stołu ciesząc się z rodzinnej atmosfery. Nie śpiesz się i staraj się nie myśleć o problemach w czasie świąt. Stres przyczynia się do wydzialania dużych ilości adrenaliny, która zaburza produkcję enzymów trawiennych. Jeżeli jest ich mniej strawienie posiłku staje się dla układu pokarmowego dużym wyzwaniem. Żołądek wydziela wtedy nadmiar kwasu żołądkowego, który drażni błonę śluzową przełyku i żołądka przyczyniając się do pojawienia uciążliwych dolegliwości (np. wzdęć, zgagi, przewlekłych zaparć). W skrajnym przypadku może dojść do gwałtownego skurczu mięśni żołądka, jelit i pęcherzyka żółciowego objawiających się bólem brzucha i biegunką.

000 Cover December 2011.inddBez diety, ale rozsądnie

W czasie świąt Bożego Narodzenia zrób sobie przerwę w diecie. Nawet jeżeli potrawy są wysokokaloryczne wyrobione nawyki zdrowego żywienia zrobią swoje i podejdziesz rozsądnie do każdego posiłku. Zjedz kawałek ciasta, zamiast pięciu, jedną porcję barszczu, a nie pół garnka. Nawet jeśli przybędzie ci 1 – 2 kg masy ciała pozbędziesz się ich w ciągu kilku dni po powrocie do diety. Spróbuj wszystkich potraw, ale w bardzo niewielkich ilościach. Pamiętaj, że siedzisz przy stole nie tylko by jeść. Jest to również doskonała okazja do rozmów z bliskimi.