Bezsenność, problemy z zasypianiem. Przyczyny, zapobieganie, leczenie.

     Bezsenność ma różne oblicza. Przeciętny człowiek śpi 6-8 godzin dziennie i wystarcza mu to, aby zregenerować siły. Zburzenia snu objawiają się w różny sposób. Niektóre osoby kładą się do łóżka i całą noc oczekują na to, aby zasnąć chociaż na chwilę. Tymczasem sen nie nadchodzi. Inne osoby budzą się po przespaniu 2-3 godzin i już nie mogą zasnąć. Jeszcze inne osoby budzą się kilkakrotnie w ciągu nocy. Każdy rodzaj bezsenności powoduje zmęczenie, problemy z koncentracją i osłabienie organizmu. Bezsenność zwykle jest wywołana przez stres. Im bardziej się zamartwiamy, tym trudniej nam zasnąć. Na bezsenność częściej zapadają osoby nerwowe, wrażliwe, przejmujące się drobnostkami, za bardzo biorące wszystko do siebie. Oczywiście nie jest to reguła, ponieważ na bezsenność może zachorować każdy. Przyczyniają się do tego przedłużające się stany niepokoju. Również specyficzny rodzaj pracy zmianowej może mieć na to wpływ. Kładziemy się wtedy do łóżka o różnych porach, więc organizm jest rozregulowany. Spanie w ciągu dnia nie jest czymś naturalnym, ale jest konieczne, gdy pracujemy w nocy. Tryb życia, jaki prowadzimy ma ogromne znaczenie. Brak ruchu, spożywanie dużej ilości napojów energetycznych, a także kawy przed spaniem powodują dezorganizację w organizmie. Ciężkostrawna dieta także wywołuje problemy ze snem. Szczególnie, gdy objadamy się przed pójściem spać.

Zapobieganie

     Zadbajmy o dużą porcję ruchu na świeżym powietrzu. Chodźmy na spacery lub uprawiajmy sporty, gdy tylko jest to możliwe. Odpowiednie dotlenienie organizmu ułatwia zasypianie. Zmieńmy menu na bardziej lekkostrawne. Powinno znaleźć się w nim dużo warzyw i owoców oraz ryb. Ograniczmy ilość spożywanych cukrów oraz napojów pobudzających typu kawa, Red Bull itp.. Przed spaniem wywietrzmy pokój. Największym wrogiem zdrowego snu jest stres, więc musimy nauczyć się go rozładowywać. Każdy musi znaleźć swój sposób. Dla jednych może to być spacer, jogging, jazda na rowerze lub godzina w siłowni. Inni relaksują się słuchając ulubionej muzyki i zapalając zapachowe świeczki. Czytanie książki także jest metodą. Pamiętajmy, że przyjemne zapachy relaksują. Warto zaopatrzyć się w zapachowe olejki takie do kominka, które swoją wonią wypełnią pomieszczenia lub olejki do masażu. Masaż z aromatycznym olejkiem wspaniale odpręża.

Leczenie

     Ważne jest, abyśmy kładli się regularnie do łóżka o tej samej porze i o tej samej wstawali. Ostatni posiłek powinniśmy zjeść koło 18 i powinien być lekki. Pokój wietrzymy. Relaksujemy się np. w kąpieli z dodatkiem pachnącej soli lub olejku. Sięgamy po ziołowe herbatki, tabletki lub krople dostępne w aptece bez recepty. Jeśli w ciągu miesiąca objawy nie ustąpią, należy udać się do lekarza pierwszego kontaktu. Bezsenność może być wywołana poważniejszymi problemami ze zdrowiem. Może być objawem depresji. Potrzebne mogą okazać się leki wydawane na receptę. O sposobie leczenia zadecyduje lekarz.