Dieta dla osób chorujących na miażdżycę. Jak ułożyć jadłospis?

     Miażdżyca jest chorobą, która może dotyczyć wszystkich lub tylko niektórych tętnic. Polega na odkładaniu się cholesterolu i jego estrów oraz lipidów w wewnętrznej błonie tętnic. W przebiegu choroby tworzą się blaszki miażdżycowe. Dochodzi do ogniskowego rozrostu tkanki łącznej połączonego z powstawaniem ognisk, zwapnieniem i rozmiękaniem. W rezultacie dochodzi do zgrubienia ścian tętnic i zwężenia ich światła.

Przyczyny i symptomy choroby

     Wśród głównych przyczyn miażdżycy można wyróżnić spożywanie bogato energetycznego pokarmu zawierającego dużo tłuszczów zwierzęcych i cholesterolu. Inne czynniki ryzyka sprzyjające wystąpieniu miażdżycy to zaburzenia gospodarki tłuszczowej i węglowodanowej oraz otyłość. Mała aktywność fizyczna, nadciśnienie i stres przyczyniają się do rozwoju zmian miażdżycowych.

     Symptomy miażdżycy są zależne od wystąpienia zmian miażdżycowych. Jeżeli są zlokalizowane w obrębie tętnic mózgowych, dochodzi do wystąpienia bólów i zawrotów głowy, szumu w uszach i bezsenności. Może dojść do upośledzenia pamięci.

Zalecenia dietetyczne

     Dieta jest podstawą zapobiegania i leczenia miażdżycy. Należy obniżyć kaloryczność posiłków, w zależności od stopnia otyłości i nadwagi. Zawartość tłuszczu w diecie powinna zostać zmniejszona do 30% pokrycia energii. Obniżeniu powinno ulec także spożycie cholesterolu do 300 mg. Jednocześnie trzeba zwiększyć spożycie błonnika do 40 g na dobę. Bardzo ważną rolę odgrywają wielonienasycone kwasy tłuszczowe, które należą do rodziny omega-6 i omega-3. Wraz z kwasami jednonienasyconymi zmniejszają stężenie lipidów w osoczu. Zmniejszają poziom stężenia cholesterolu LDL, przy jednoczesnym podwyższeniu ilości HDL w organizmie. Pożywienie powinno być urozmaicone, ale ubogie w tłuszcz.

Co powinno się znaleźć w jadłospisie?

     Jadłospis powinien zawierać warzywa, które są bogate w błonnik pokarmowy, a także pieczywo razowe. Warto jeść nasiona roślin strączkowych. Ryby powinny być spożywane około 2-3 razy w tygodniu. Zaleca się zastąpić masło miękką margaryną, która obniża cholesterol. Można wprowadzić do jadłospisu mleko i produkty mleczne zawierające mało tłuszczu. Potrawy powinny być przyrządzane z zastosowaniem techniki gotowania i duszenia z dodatkiem odrobiny oleju. Przed przygotowaniem dań mięsnych należy usunąć skórę z drobiu, a z mięs zewnętrzny tłuszcz.