Dieta ketogenna. Co to jest? Jak ułożyć jadłospis?

     Dieta ketogenna należy do grona diet niskowęglowodanowych. Wymaga stałej opieki lekarza, ale za to gwarantuje dobre samopoczucie i pozwala zgubić nadmiar tkanki tłuszczowej.

Co to jest?

     Dieta ketogenna opiera się na eliminacji z diety wszelkich węglowodanów. Posiłki powinny składać się wyłącznie z białek i tłuszczów. Efektem stosowania diety jest wprowadzenie organizmu w stan ketozy. Dieta ketogenna wymaga zachowania samodyscypliny. Z jadłospisu trzeba wyeliminować słodycze, owoce, produkty zbożowe i inne rodzaje pożywienia zawierające węglowodany. Dieta ketogenna nie powinna być stosowana przez dzieci, młodzież, kobiety w ciąży i okresie laktacji, a także osoby chore przewlekle. Wymogiem jest też pozostawanie pod stałą opieką lekarską. Dieta ketogenna może być stosowana maksymalnie 2-3 miesiące. Po tym okresie dochodzi do utraty apetytu, zwiększenia pragnienia, zaparć i senności. Dieta może być kontynuowana, jeżeli wyniki badań będą odpowiednie.

     Stan ketozy jest osiągany, gdy ciała ketonowe zyskały stężenie wyższe od normalnego. Polega na tym, że organizm spala białka i tłuszcze zapasowe, aby uzyskać potrzebną energię. Proces rozkładu tłuszczów (tzw. lipoliza) przebiega znacznie bardziej intensywnie. Podczas normalnej diety organizm odkłada proces spalania tkanki tłuszczowej, w oczekiwaniu na dostawę cukrów. W rezultacie spalania tłuszczu w organizmie powstają ciała ketonowe. Ich nadmiar jest wydalany wraz z moczem. Ciała ketonowe dodatkowo tłumią apetyt, co jest pozytywnym aspektem diety ketogennej.

Jak ułożyć jadłospis?

     Sekret skuteczności diety tkwi we właściwym skomponowaniu jadłospisu. Sposób połączenia produktów dozwolonych jest dowolny. Można wykorzystać różne techniki przygotowywania posiłków, wedle uznania, np. gotowanie, gotowanie na parze, pieczenie. Główną grupą produktów, pełniącą rolę podstawy jadłospisu są mięso, jaja i żółty ser. Zawierają bardzo dużo białka. Drugą ważną grupą są warzywa. Będąc na diecie ketogennej można jeść groszek i fasolę , cebulę, brukselkę, kalafior i brokuły, a także cukinię, sałatę, selera i pomidora, ogórki, paprykę, pietruszkę i marchew. Spośród orzechów i nasion dozwolone są orzechy włoskie oraz nasiona słonecznika i dyni.

     W jadłospisie nie mogą się znaleźć owoce, pieczywo, ryż, mleko i jego przetwory, poza żółtym serem, makarony i inne tego typu produkty zbożowe. Zakazane są także warzywa inne niż wymienione wyżej, zwłaszcza kukurydza i ziemniaki. Będąc na diecie ketogennej trzeba zrezygnować nie tylko z niezdrowych przysmaków, takich jak słodycze i produkty z białej mąki. Konieczne jest też wyeliminowanie pożywnych produktów z pełnego ziarna oraz zdrowych owoców, co jest główną wadą diety ketogennej.