Dieta przeciw anemii. Jak ułożyć dietę dla dziecka? Jak wspomóc leczenie?

     Anemia zwana niedokrwistością jest często spowodowana niedoborem żelaza w organizmie. Żelazo jest składnikiem hemoglobiny będącej barwnikiem czerwonych ciałek krwi. Zajmują się transportowaniem tlenu w organizmie. Żelazo jest także potrzebne do prawidłowego rozwoju układu nerwowego. Długotrwały niedobór może doprowadzić do spowolnienia rozwoju intelektualnego.

Anemia fizjologiczna

     Anemia u niemowląt najczęściej objawia się w okresie między trzecim a szóstym miesiącem życia. Postać choroby jest określana mianem fizjologicznej, ponieważ jej przyczyna tkwi w wyczerpaniu się zapasów żelaza zgromadzonych w okresie życia płodowego przez dziecko. Mleko matki zawiera małe ilości tego pierwiastka. Przyswajalność żelaza z mieszanek modyfikowanych jest zaś stosunkowo słaba. Powodem do zmartwień jest anemia występująca u starszych dzieci. Zwykle jest ona spowodowana nieodpowiednią dietą.

Mięso, jaja i ryby – podstawa diety

     Najlepszym źródłem żelaza są ryby, mięso i jaja. Występujący w nich pierwiastek posiada formę hemową, czyli łatwiej przyswajalną przez organizm. Podroby również mają wysoką zawartość żelaza, niemniej są mniej chętnie jedzone przez najmłodszych. Poleca się mięso z indyka, kurczaka, cielęciny i królika i wołowiny. Nie należy podawać dzieciom wieprzowiny. Jadłospis powinien zawierać żółtka jaj.

Warzywa, owoce i zboża

     Szpinak, sałata, brokuły i kapusta są najlepszym źródłem żelaza i kwasu foliowego, którego niedobór także może przyczynić się do rozwoju anemii. Inne warzywa charakteryzujące się dużą zawartością buraczków, papryki, fasoli, szczypiorku i pietruszki. Żelazo pochodzące z pokarmu roślinnego wchłania się słabiej niż to z mięsa. Przyswajalność żelaza można poprawić poprzez łączenie pokarmów z pożywieniem bogatym w witaminę C. Innym sposobem na zwiększenie wchłaniania żelaza z warzyw jest łączenie ich z białkiem zwierzęcym. Produkty zbożowe są bogate w ten pierwiastek. Szczególnie poleca się pieczywo razowe, żytnie, graham i orkiszowe oraz kasze, muesli i płatki.