Mleko krowie czy sojowe? Które zdrowsze? Co wybrać?

0
43
mleko sojowe

Mleko krowie jest jednym z najbardziej popularnych napojów będących podstawą zbilansowanej diety. Zawiera białka, cukier mlekowy i tłuszcze oraz cenne sole mineralne i witaminy. W mleku znajdują się duże ilości wapnia, fosforu i potasu. Mleko krowie posiada właściwości oczyszczające i reguluje trawienie. Nie należy podawać go niemowlętom do 6 miesiąca życia, ponieważ może spowodować reakcje alergiczne, anemię, albo cukrzycę. Mleko krowie zawiera duże ilości soli mineralnych, które obciążyłyby układ wydalniczy dziecka. Wiele dorosłych osób nie toleruje mleka nieprzetworzonego, ponieważ nie trawią cukru mlecznego, który jest zwany laktozą. Przyczyną tego jest brak odpowiednich enzymów. Zdolność do ich wytwarzania słabnie wraz z wiekiem. Laktoza, która nie jest strawiona ulega fermentacji w przewodzie pokarmowym, co prowadzi do biegunek i innych zaburzeń trawiennych. Cukier składa się z galaktozy i glukozy oraz odpowiada za dobrą przyswajalność wapnia i słodki smak.

Mleko krowie czy sojowe?

     Mleko zawiera lekkostrawne i pełnowartościowe białka o wysokiej wartości odżywczej, co wynika z zawartości ważnych aminokwasów w optymalnej ilości. Są lepiej przyswajalne przez organizm w przeciwieństwie do białek roślinnych. Warto łączyć produkty mleczne z roślinnymi, ponieważ dzięki temu przyswajalność białek pochodzenia roślinnego jest lepsza. Kazeina zawarta w mleku zawiera fosfopeptydy, które usprawniają przyswajanie wapnia. Globuliny wspierają układ odpornościowy, zaś albuminy są wykorzystywane do budowy tkanek.

     W sprzedaży jest dostępne mleko krowie o różnej zawartości tłuszczu. Mleczny tłuszcz składa się w 60% z nasyconych kwasów tłuszczowych i kwasów nienasyconych oraz kwasu oleinowego i cholesterolu. Zawartość cholesterolu w mleku nie jest wysoka w porównaniu z innymi pokarmami i nie wpływa na podniesienie poziomu cholesterolu we krwi. Tłuszcz pochodzący z mleka bardzo łatwo ulega trawieniu, ponieważ występuje w postaci kuleczek, czyli w postaci zemulgowanej. Są w nim rozpuszczone witaminy A, D, E i K . Mleko zawiera też witaminy rozpuszczalne w wodzie, między innymi B1, B2, B6, B12, kwas pantotenowy i foliowy.

Zawartości mleka sojowego

     Mleko sojowe w przeciwieństwie do krowiego nie zawiera laktozy i cholesterolu, lecz stanowi bogate źródło białka i witaminy z grupy B. Charakteryzuje się niższą zawartością przyswajalnego wapnia. Mleko sojowe jest wzbogacane we wspomniany minerał w procesie produkcji. Dodaje się do niego również taumatynę. Produkt jest polecany osobom cierpiącym na choroby układu pokarmowego, ponieważ w porównaniu z mlekiem krowim nie powoduje podwyższenia poziomu kwasu żołądkowego. Poleca się je również osobom cierpiącym na cukrzycę i pozostających na diecie odchudzającej, ponieważ charakteryzuje się niskim indeksem glikemicznym.

Dzieci i niemowlęta mogą pić mleko sojowe, lecz przeznaczone specjalnie dla nich i odpowiednio zmodyfikowane. Produkty tego typu zawierają wszystkie substancje, które są potrzebne na tym etapie rozwoju. Dziecko, które jest uczulone na białko mleka krowiego, może uczulić się także na soję, dlatego w tego typu przypadkach należy skonsultować się z lekarzem.

     Mleko sojowe jest polecane osobom mającym problemy z cholesterolem i nietolerancją laktozy. Poleca się je również wegetarianom, ze względu na wysoką zawartość białka. Mleko krowie jest lepszym źródłem wapnia i witaminy B12. Poza tym, produkty sojowe mogą być modyfikowane genetycznie i wzbogacane dodatkiem cukru, na co warto zwrócić uwagę podczas zakupów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here